Bike Fitting
Kada biste mogli da promenite ili unapredite jednu stvar na vašem biciklu, šta mislite da bi najviše doprinelo boljoj vožnji?
Profesionalno podešavanje pozicije vozača na biciklu (bike fitting) je stvar koja se po pravilu najčešće preskače, a zapravo može doprineti boljoj vožnji više od bilo čega drugog.
Ukoliko želite da vozite srećno, zadovoljno i bezbolno dugi niz godina, učinite sebi uslugu i uradite bike fitting.
Šta je Bajk Fiting?
Ukratko rečeno, bike fitting je pronalaženje najoptimalnije pozicije bicikliste tj. triatlonca na biciklu.
Treba napomenuti da osobe koje se bave podešavanjem pozicije vozača na biciklu (bike fitter-i) nisu madjioničari, te da bicikl neadekvatne veličine za vas, ne mogu podesiti tako da vam u potpunosti, ili uopšte, odgovara. Ukoliko tek planirate nabavku bickla, bilo bi poželjno da se konsultujete sa profesionalnim bajk fiterom ili obučenim osobljem u prodavnici u kojoj ćete kupiti bicikl, kako bi izabrali bicikl adekvatne veličine i geometrije za vas.
Pomenuti proces naziva se BIKE SIZING.
Bicikli se razlikuju od proizvođača do proizvodjača. Svaki vozač je drugačiji; neko ima duže ruke, neko duže noge, uža ramena, šire kukove i sl. Takođe, razlikuju se i ciljevi i vrste vožnje. Sprinteri imaju više potrebe da im je pozicija na biciklu takva da proizvedu maksimalnu snagu, dok je onima koji voze duge deonice presudniji komfor i smanjenje zamora tokom vožnje. Sa druge strane triatloncima (dugi triatlon) je važnija aerodinamika, efikasnost, mogućnost da unose tečnost i hranu tokom vožnje kao i mogućnost da trče posle vožnje, itd.
Kada treba da se radi Bajk Fiting?
Da razjasnimo, profesionalni bajk fiting nije potreban baš svima. Ukoliko ste zadovoljni vašom aerodinamikom, efikasnošću i snagom; ako nikada nemate problema sa bolovima ili neudobnošću, nastavite sa vožnjom! 🙂
No, u idealnom scenariiju, bike fitting treba obaviti što je ranije moguće, praktično na samom početku treniranja biciklizma tj. triatlona. Uštedeće vam mnogo vremena. Lutanje u potrazi za pravom pozicijom može da bude prilično bolno, frustrirajuće i da vas košta mnogo dobrih vožnji.
Bajk fiting je nešto što svakako treba da uradite, ako:
- ste početnik a planirate da se ozbiljnije družite sa vašim dvotočkašem,
- osećate bilo koju vrstu nelagodnosti tokom ili nakon vožnje,
- trnu vam šake ili stopala,
- bole vas ledja ili vrat, osećate zamor u ramenima i sl.
- tragate za prostorom za unapredjenje kako bi vozili brže, jače, više.
Kako izgleda Bajk Fiting?
Bike fitting obavlja osoba koja je specijalizovana za taj proces. Obavlja se na trenažeru. Traje od 1 h do 3 h. Fiter će prvo obaviti razgovor sa vama i inicijalni test. Pokušaće da upozna vašu sportsku istoriju, povrede, vaše sportske ciljeve i vašu anatomiju.
Zatim će uslediti vožnja. Tokom samog procesa ćete se oznojiti tj. imaćete jedan deo vožnje gde ćete morati da zapnete tokom odredjenog vremena 🙂 Na bike fitting dodjite obučeni u sportsku opremu u kojoj najčešće vozite, ponesite svoj bicikl, svoje pedale i biciklističke cipele.
Šta će se sve Fitovati/Podešavati?
Tokom bajk fitinga, fiter će podešavati sledeće:
- Visinu sedišta.
- Samo sedište. Možda je potrebno promeniti model sedišta.
- Nagib sedišta u odnosu na podlogu.
- Položaj sedišta u odnosu na šticnu. Pomeranje napred/nazad.
- Dužinu nosača volana (lule).
- Visinu lule/volana.
- Širinu volana.
- Oblik volana.
- Debljinu grip trake na volanu.
- Dohvat ručica kočnica/šamaraljki i njihovu poziciju na volanu.
- Položaj stopala (sprinterica) u odnosu na osovinu pedale.
- Dužinu kurbli.
Kada dobijete novu poziciju biće potrebno da prodje 2-3 nedelje dok se u potpunosti ne naviknete na novu poziciju i iskoristite sve njene prednosti.
Da li je to sve? Naravno da nije 🙂 Kako vaša veština vožnje bude napredovala, kako budete menjali ciljeve, telesnu težinu, snagu trupa, kako se vaša fleksibilnost povećava/smanjuje, biće potrebno da menjate i poziciju na bajku.
Baš kao što je podešavanje pozicije na biciklu opisao Phil Burt, fizioterapeut reprezentacije UK i kosultant tima Sky:
“Bajk fiting treba da bude evolucija, više nego revolucija!”
Kada se jednom uradi, bajk fiting treba ponoviti:
- Na svakih 5 godina. Kako starimo, naše telo se menja, postaje manje flexibilno, dolazi do promena u mišićnoj masi kao i u gustini kostiju te je sa vremena na vreme potrebno ponovno uraditi bike fitting.
- Nakon povreda. Povrede/padovi su nažalost sastavni deo biciklizma. Prelom ključne kosti, povrede kuka, kolena, bolovi u ledjima mogu dovesti do toga da je potrebno promeniti poziciju na biciklu kako bi se prilagodilo telu nakon povredjivanja.
- Nakon promene telesne težine. Smanjenje ili povećanje telesne težine utiče na ukupni osećaj kako naše telo reaguje sa biciklom.
- Žene nakon porođaja bi trebale da urade bike fitting zbog promena na karlici i kukovima usled porođaja.
Gde možete da uradite Bike Sizing i Bike Fitting?
Preporučujemo „Stevic Bike Solution“ u Dunavskoj 57 na Vilinim Vodama u Beogradu i Ivana Stevića koji ima višedecenijsko iskustvo u vrhunskom biciklizmu i bajk fitingu.
Ivana možete kontaktirati na: stevic@tourdefun.rs ili
putem telefona +381 69770025 i raspitati se o detaljima.
Ivanove misli i iskustvo kada je bajk fiting u pitanju:
#1 kao prvo bikefit predstavlja prevenciju od povreda ili ako već postoji problem ili povreda bajkfit je tu da nam pomogne da to što pre prevaziđemo i vozimo bezbolno.
#2 Postoje 2 dve stvari koje biramo po sebi, a to su sedište i sprinterice. I jedno i drugo dok ne probamo ne znamo da li će nam odgovarati.
#3 Aerodinamika igra ulogu samo ako ste iskusan takmičar i vaša brzina prelazi 32-33kmh prosek 😉
#4 bicikl=bol ali samo zato što vozimo jako van zone konfora, a ne zato što nam sve smeta na bajku
#5 bicikl vam je ili majka ili maćeha , to zavisi od vas
#6 kao i u treningu tako i u fitu, do pozicije( rezultata) se dolazi kroz proces adaptacije i fine korekcije tokom vremena
SREĆNA VOŽNJA! 🙂